نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومي در افق ۱۴۰۴
با اتکا به قدرت لایزال الهی، مبتني بر نظام معيار اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلامی- ايرانی و قوامبخش آنها و زمینهساز جامعه جهانی عدل مهدوی و برخوردار از توانمندیهای تربيتي ممتاز در طراز جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه، الهامبخش و داراي تعامل سازنده و مؤثر با نظامهای تعلیم و تربيتي در سطح جهان، توانمند در زمینهسازی برای شکوفايی فطرت و استعدادها و شکلگیری هويت يکپارچه اسلامی، انقلابی – ايرانی دانش آموزان با توجه به هویت اختصاصی آنان؛ کارآمد، اثربخش، یادگیرنده، عدالت محور و مشارکتجو، برخوردار از مربیان و مدیران مؤمن آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالیجو و تحولآفرین، انقلابی، آیندهنگر، عاقل، متعهد، امین، بصیر، حقشناس.
مدرسه در افق چشمانداز ۱۴۰۴
بر پایه اين چشمانداز، مدرسه جلوهاي است از تحقق مراتب حيات طيبه، کانون عرضه خدمات و فرصتهای تعلیم و تربيتی، زمینهساز درک و مصالح موقعيت توسط دانش آموزان و تکوين و تعالی پيوسته هويت آنان بر اساس نظام معيار اسلامی، در چارچوب فلسفه و رهنامه نظام تعلیم و تربيت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران که دارای ویژگیهای زير است:
- تجلیبخش فرهنگ غنی اسلامی، انقلابی در روابط و مناسبات با خالق، جهان خلقت، خود و دیگران بهویژه تکلیف گرایی، مسئولیتپذیری، كرامت نفس، امانتداری، خودباوری، كارآمدي، كارآفرينی، پرهيز از اسراف و وابستگي به دنيا، همدلی، احترام، اعتماد، وقتشناس، نظم، جدیت، ایثارگری، قانونگرایی، نقادی و نوآوری، استكبارستيزی، دفاع از محرومان و مستضعفان و ارزشهای انقلاب اسلامی
- نقطه اتکای دولت و ملت در رشد، تعالی و پیشرفت كشور و کانون تربیت محله
- برخوردار از قدرت تصمیمگیری و برنامهریزی در حوزههای عملياتی در چارچوب سیاستهای محلی، منطقهای و ملی
- نقشآفرین در انتخاب آگاهانه، عقلانی، مسئولانه و اختياری فرآیند زندگي فردی، خانوادگی و اجتماعی دانش آموزان بر اساس نظام معیار اسلامی
- داراي ظرفيت پذيرش تفاوتهای فردی، کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری و پاسخگویی به نيازها، علائق و رغبت دانش آموزان در راستای مصالح و چارچوب نظام معیار اسلامی
- یادگیرنده، کمالجو، خواستار تعالي مستمر فرصتهای تربيتی، تسهيلکننده هدایت، یادگیری و تدارک بيننده خودجوش ظرفیتهای جديد در خدمت تعليم و تربیت
- خود ارزياب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزيابی
بيرونی
- تأمینکننده نيازهاي فردی و اجتماعی و محيط اخلاقی، علمی، امن، سالم، بانشاط، مهرورز و برخوردار از هويت جمعی
- برخوردار از مربيان دارای فضایل اخلاقی و شایستگیهای حرفهای با هويت يکپارچه توحیدی بر اساس نظام معيار اسلامی
- مبتني بر رويكرد مديريتي نقد پذير، مشارکتجو
- متکی بر ارکان تعلیم و تربیت و بهرهمند از ظرفيت عوامل سهيم و مؤثر و مبتنی بر مشارکت ذینفعان با تأکيد برمربيان، دانش آموزان و خانواده
- برخوردار از بهره فناوري آموزشي در سطح معيار؛ با توجه به طيف منابع و رسانههای يادگيری شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات
- داراي ظرفيت تصميم سازي براي نظام تعلیم و تربيت رسمی عمومی
- داراي تعامل اثربخش با مساجد و ديگر نهادها، مراکز مذهبی و کانونهای محلي نظير فرهنگسرا، کتابخانههای عمومي و برخوردار از ارتباط مستمر و مؤثر با عالمان دینی، صاحبنظران و متخصصان
- داراي پيوند مؤثر با موضوعات و مسائل جامعه در مقياس محلي، منطقهای و ملي با حضور فعال در حیات اجتماعی