بیانیه ارزش ها
گزارههای ارزشي مندرج در بيانيه ارزشها، بايدها و نبايدهايي اساسي است که لازم است تمام اجزا و مؤلفههای نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي هماهنگ با آنها بوده و همهی سیاستگذاران و کارگزاران نظام ملتزم و پاي بند به آنها باشند. اين ارزشها بر اساس آموزههای قرآن کریم و سنت پيامبر اکرم ( ص )و حضرات اهلبیت( علیهمالسلام )قانون اساسي جمهوري اسلامی ايران، رهنمودهاي رهبر كبير انقلاب اسلامی حضرت امام خميني( ره ) و مقام معظم رهبري و سند چشمانداز بیستساله و نقشه جامع علمی کشور و سیاستهای كلي تحول نظام آموزشي تهيه و تدوینشده است و با مباني نظري سند تحول بنیادین آموزشوپرورش شامل فلسفه تعلیم و تربيت، فلسفه تعلیم و تربيت رسمي عمومي و رهنامه نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي در جمهوري اسلامی ايران سازگار و مستند به مضامين مندرج در آنها میباشد.
گزارههای ارزشی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی عبارتاند از:
۱ -آموزههای قرآن کریم، نقش معنوي، اسوهای، هدايتي و تربيتي پيامبر اكرم (ص) و حضرت فاطمه زهرا (سلامالله علیها) و ائمه معصومين علیهمالسلام (بهویژه امام زمان) عج (و ولایت مداري در تمام ساحتها براي تحقق جامعه عدل جهاني) جامعه مهدوي.تبصره: اقلیتهای مذهبي مصرح در قانون اساسي بر اساس قوانين موضوعه اقدام خواهند كرد
۲ -آموزههای بنیادین مهدویت و انتظار که رمز هویت اسلام ناب و عامل حیات و بقای آن در عصر غیبت است. بهعنوان مهمترین رسالت منتظران در عصر غیبت میباشد
۳ -ميراث نظري و عملي حضرت امام خميني ره، تعميق علاقه و پيوند با انقلاب اسلامی، قانون اساسي و ولایتفقیه
۴ -فرآیند تعلیم و تربيت در تمام ساحتهای تعلیم و تربيت شامل تعلیم و تربيت اعتقادي، عبادي و اخلاقی، تعلیم و تربيت اجتماعي و سياسي، تعلیم و تربيت زيستي و بدني، تعلیم و تربيت زیباشناختی و هنری، تعلیم و تربيت اقتصادي، تعلیم و تربيت علمي و فناورانه منطبق بر نظام معيار اسلامی مباني و ارزشهای برگرفته از قرآن کریم، سنت حضرات معصومين علیهمالسلام و عقل كه تعلیم و تربيت اعتقادي، عبادي و اخلاقی در آن محوريت دارد
۵ -زمینهسازی کسب شایستگیهای پايه – با تأكيد بر خصوصيات مشترك اسلامی– ايراني و انقلابی، در راستاي تكوين و تعالي پيوسته هویت دانش آموزان در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی
۶ -هویت شناخت مدار و واقعنمایی و معنای گسترده، جامع و منسجم معرفت وحیانی، عقلانی، نقلی و تجربی
۷ -نقش معلم مربي بهعنوان هدایتکننده و اسوهای امين و بصير در فرآیند تعلیم و تربيت و مؤثرترین عنصر در تحققمأموریتهای نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومی
۸ -بصیرت و تعالي در زمینههای گوناگون عبادي – اخلاقی، اعتقادي، سياسي اجتماعي فرهنگی
۹ -كرامت ذاتی و اکتسابی انسان و کسب فضایل اخلاقی ازجمله: ایمان، تقوا، تولی و تبری، عمل صالح، خودباوري، روحيه مجاهدت، ظلمستیزی، علم، حكمت، عفت، شجاعت، عدالت، صداقت، ایثار و فداکاری
۱۰ -سلامت جسمانی، نشاط و تقویت اراده
۱۱ -تكوين و تعالي جنبههای انساني هويت دانش آموزان براي تقويت روابط حق محور، عدالتگستر و مهرورزانه با همه انسانهادر سراسر جهان
۱۲ -منزلت علم نافع، هدایتگر و توانمند ساز و مقام و جايگاه عالم و معلم
۱۳ -پرورش، ارتقاء و تعمیق انواع و مراتب عقلانیت در همه ساحتهای تعلیم و تربیت
۱۴ -ارتقای جايگاه و نقش تربيتي خانواده و مشاركت اثربخش آن با نظام تعليم و تربيت رسمي عمومی
۱۵ -نقش تربيتي اماكن مذهبي، نهادهاي مردمي، اجتماعي و رسانهها
۱۶ -عدالت تربيتي در ابعاد كمي، همگاني و الزامي و عدالت كيفي با رعايت تفاوتهای فردي، جنسيتي، فرهنگي و جغرافيايی
۱۷ -جایگاه و نقش تعلیم و تربیتی نهاد رسانه و فناوریهای ارتباطی و بهرهگیری هوشمندانه از آن و مواجهه فعال وآگاهانه جهت پیشگیری و کنترل آثار و پیامدهای نامطلوب آن
۱۸ -توجه توأمان به منافع و مصالح فردی و اجتماعی در چارچوب منافع و مصالح ملی
۱۹ -صیانت از وحدت ملي و انسجام اجتماعي با محوريت هويت مشترک اسلامی- ايرانی
۲۰ -وطندوستی و افتخار به ارزشهای اصیل و ماندگار اسلامی _ ایرانی و اهتمام به برپايي جامعه مهدوی
۲۱ -تقویت گرایش به زبان و ادبیات فارسی بهعنوان زبان مشترک
۲۲ -استمرار فرهنگ اسلامی- ايراني از طریق ارزیابی آگاهانه آن و تعامل نقادانه با ساير فرهنگها بر اساس نظام معيار اسلامی
۲۳ -مسئولیتپذیری همهجانبه، مشارکت اجتماعی و داشتن روحیه جمعی و مهارت موردنیاز جامعه
۲۴ -روحيه كارآفريني، كسب شایستگیهای عام حرفهای و مهارتي و هنري زمینهساز کار مولّد
۲۵ -ارج نهادن به دستاوردهاي علمي و تجربههای بشری در چارچوب نظام معيار اسلامی و بسترسازي برای دستیابی به مرجعیت علمی جهان
۲۶ -نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي بهعنوان عامل اثرگذار اجتماعي و مولد نیروی انسانی و سرمايه فرهنگي و معنوي برای رشد و تعالي همهجانبه و پايدار و اعتلای فرهنگ عمومي مبتنی بر نظام معیار اسلامی
۲۷ -مدرسه بهعنوان کانون تعلیم و تربيت رسمي عمومي و محل کسب تجربههای تربيتي
۲۸ -تقویت شأن حاکميتي نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومی در ابعاد سیاستگذاری، برنامهریزی، پشتيباني و نظارت و ارزیابی ضمن مشارکتپذیری و کاهش تصدیگری غیرضروری در بعد اجرا با رعايت اصل عدالت
۲۹ -آیندهپژوهی و پایش تحولات مؤثر بر تعلیم و تربیت رسمی عمومی بهمنظور ایفای نقش فعال در مواجهه با چالشهای پیش رو در عرصههای مختلف
۳۰ – جامعيت، يکپارچگي و توجه متوازن به ساحتهای تعليم و تربيت
گزارههای ارزشی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی عبارتاند از:
۱ -آموزههای قرآن کریم، نقش معنوي، اسوهای، هدايتي و تربيتي پيامبر اكرم (ص) و حضرت فاطمه زهرا (سلامالله علیها) و ائمه معصومين علیهمالسلام (بهویژه امام زمان) عج (و ولایت مداري در تمام ساحتها براي تحقق جامعه عدل جهاني) جامعه مهدوي.تبصره: اقلیتهای مذهبي مصرح در قانون اساسي بر اساس قوانين موضوعه اقدام خواهند كرد
۲ -آموزههای بنیادین مهدویت و انتظار که رمز هویت اسلام ناب و عامل حیات و بقای آن در عصر غیبت است. بهعنوان مهمترین رسالت منتظران در عصر غیبت میباشد
۳ -ميراث نظري و عملي حضرت امام خميني ره، تعميق علاقه و پيوند با انقلاب اسلامی، قانون اساسي و ولایتفقیه
۴ -فرآیند تعلیم و تربيت در تمام ساحتهای تعلیم و تربيت شامل تعلیم و تربيت اعتقادي، عبادي و اخلاقی، تعلیم و تربيت اجتماعي و سياسي، تعلیم و تربيت زيستي و بدني، تعلیم و تربيت زیباشناختی و هنری، تعلیم و تربيت اقتصادي، تعلیم و تربيت علمي و فناورانه منطبق بر نظام معيار اسلامی مباني و ارزشهای برگرفته از قرآن کریم، سنت حضرات معصومين علیهمالسلام و عقل كه تعلیم و تربيت اعتقادي، عبادي و اخلاقی در آن محوريت دارد
۵ -زمینهسازی کسب شایستگیهای پايه – با تأكيد بر خصوصيات مشترك اسلامی– ايراني و انقلابی، در راستاي تكوين و تعالي پيوسته هویت دانش آموزان در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی
۶ -هویت شناخت مدار و واقعنمایی و معنای گسترده، جامع و منسجم معرفت وحیانی، عقلانی، نقلی و تجربی
۷ -نقش معلم مربي بهعنوان هدایتکننده و اسوهای امين و بصير در فرآیند تعلیم و تربيت و مؤثرترین عنصر در تحققمأموریتهای نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومی
۸ -بصیرت و تعالي در زمینههای گوناگون عبادي – اخلاقی، اعتقادي، سياسي اجتماعي فرهنگی
۹ -كرامت ذاتی و اکتسابی انسان و کسب فضایل اخلاقی ازجمله: ایمان، تقوا، تولی و تبری، عمل صالح، خودباوري، روحيه مجاهدت، ظلمستیزی، علم، حكمت، عفت، شجاعت، عدالت، صداقت، ایثار و فداکاری
۱۰ -سلامت جسمانی، نشاط و تقویت اراده
۱۱ -تكوين و تعالي جنبههای انساني هويت دانش آموزان براي تقويت روابط حق محور، عدالتگستر و مهرورزانه با همه انسانهادر سراسر جهان
۱۲ -منزلت علم نافع، هدایتگر و توانمند ساز و مقام و جايگاه عالم و معلم
۱۳ -پرورش، ارتقاء و تعمیق انواع و مراتب عقلانیت در همه ساحتهای تعلیم و تربیت
۱۴ -ارتقای جايگاه و نقش تربيتي خانواده و مشاركت اثربخش آن با نظام تعليم و تربيت رسمي عمومی
۱۵ -نقش تربيتي اماكن مذهبي، نهادهاي مردمي، اجتماعي و رسانهها
۱۶ -عدالت تربيتي در ابعاد كمي، همگاني و الزامي و عدالت كيفي با رعايت تفاوتهای فردي، جنسيتي، فرهنگي و جغرافيايی
۱۷ -جایگاه و نقش تعلیم و تربیتی نهاد رسانه و فناوریهای ارتباطی و بهرهگیری هوشمندانه از آن و مواجهه فعال وآگاهانه جهت پیشگیری و کنترل آثار و پیامدهای نامطلوب آن
۱۸ -توجه توأمان به منافع و مصالح فردی و اجتماعی در چارچوب منافع و مصالح ملی
۱۹ -صیانت از وحدت ملي و انسجام اجتماعي با محوريت هويت مشترک اسلامی- ايرانی
۲۰ -وطندوستی و افتخار به ارزشهای اصیل و ماندگار اسلامی _ ایرانی و اهتمام به برپايي جامعه مهدوی
۲۱ -تقویت گرایش به زبان و ادبیات فارسی بهعنوان زبان مشترک
۲۲ -استمرار فرهنگ اسلامی- ايراني از طریق ارزیابی آگاهانه آن و تعامل نقادانه با ساير فرهنگها بر اساس نظام معيار اسلامی
۲۳ -مسئولیتپذیری همهجانبه، مشارکت اجتماعی و داشتن روحیه جمعی و مهارت موردنیاز جامعه
۲۴ -روحيه كارآفريني، كسب شایستگیهای عام حرفهای و مهارتي و هنري زمینهساز کار مولّد
۲۵ -ارج نهادن به دستاوردهاي علمي و تجربههای بشری در چارچوب نظام معيار اسلامی و بسترسازي برای دستیابی به مرجعیت علمی جهان
۲۶ -نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي بهعنوان عامل اثرگذار اجتماعي و مولد نیروی انسانی و سرمايه فرهنگي و معنوي برای رشد و تعالي همهجانبه و پايدار و اعتلای فرهنگ عمومي مبتنی بر نظام معیار اسلامی
۲۷ -مدرسه بهعنوان کانون تعلیم و تربيت رسمي عمومي و محل کسب تجربههای تربيتي
۲۸ -تقویت شأن حاکميتي نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومی در ابعاد سیاستگذاری، برنامهریزی، پشتيباني و نظارت و ارزیابی ضمن مشارکتپذیری و کاهش تصدیگری غیرضروری در بعد اجرا با رعايت اصل عدالت
۲۹ -آیندهپژوهی و پایش تحولات مؤثر بر تعلیم و تربیت رسمی عمومی بهمنظور ایفای نقش فعال در مواجهه با چالشهای پیش رو در عرصههای مختلف
۳۰ – جامعيت، يکپارچگي و توجه متوازن به ساحتهای تعليم و تربيت